Ideologi
Eir tror at deltakelse i egen utvikling er en forutsetning for å fremme individuell vekst. Dette gjøres best i et miljø preget av omsorg, trygge rammer, samspill, mestringsmuligheter, trivsel og utvikling. Eir tror på menneskets iboende ressurser. Vi tror at det ikke finnes håpløse mennesker, bare situasjoner som kan virke håpløse, og vi gir aldri opp troen på den enkelte. Vi er derfor opptatt av å se bak atferden og se ressursene som barnet har benyttet for å overleve en uholdbar hverdag.
Vi mennesker blir formet og påvirket av det vi har opplevd, av kulturen vi lever i, og av rammene som er lagt rundt oss. For å våge å endre oss, trenger vi andre mennesker, forutsigbarhet, varme, omsorg, struktur, samspill, alternative mestringsstrategier, kunnskap og håp.
Alternative mestringsstrategier som barnet / ungdommen har benyttet, som rus, selvskading, vagabondering, unndragelse av omsorg, kriminalitet, utagering, vold o.l. mener vi må forstås som ulike overlevelsesstrategier.
Et miljø preget av omsorg og samspill med alle som er involvert rundt ungdommen, og et fokus på utvikling og trivsel, er derfor hovedelementene i Eirs ideologi. Vi har en helhetlig forståelse av ungdommens situasjon og behov. Vi skal gi ungdommen en trygg og forutsigbar hverdag, basert på omsorg, varme, struktur, samspill, mestring, skole og aktiviteter.
Menneskesyn og verdisyn
Eirs menneskesyn er basert på humanistiske og demokratiske verdier, og humanismen innebærer å inneha et positivt syn på mennesket.
Vår visjon er at støtte, omsorg og læring kan fremme kunnskap og overbevisninger hos unge og foresatte, slik at de får se at egen innsats og utvikling nytter og har effekt. I vårt arbeid vektlegger vi tro – det å skape tro på at det nytter, og at det å kunne “reise seg igjen” etter et tilbakeslag, er en forutsetning for å kunne lykkes. Våre verdier er forankret i medbestemmelse og engasjement, i respekt og toleranse, og ved at vi anerkjenner at mennesker utvikler seg i samspill med andre og blir påvirket av de omgivelser de lever i.
Vi mener at mennesket:
- er unike og verdifulle i seg selv
- er likeverdige og grunnleggende gode
- har iboende evner og kvaliteter
- utøver respekt når de behandles med respekt
- har evnen til å skape og være kreativ innenfor de rammene de lever i
- utvikler seg ved å oppleve mestring og få “passe motstand” i et miljø preget av trygghet og trivsel, og ved å samhandle med andre
Med dette som utgangspunkt i vårt faglige arbeid, ser vi ungdommens oppveksthistorier og erfaringslæring i et individ-, ressurs- og kontekstperspektiv
Konsekvensen av dette er at Eirs endrings- og utviklingsarbeid vil foregå i samarbeid og samspill med viktige personer på de arenaer ungdommen og dennes foresatte lever og samspiller i. Metodene som benyttes ved institusjonen skal alltid være faglig og etisk forsvarlige, og de skal være basert på relevant og forskningsbaserte teorier og modeller.